Tuesday 14 February 2012

Mesyuarat MJA/AJK KKAMPOB Induk.

Hari      : Jumaat
Tarikh   : 17 Februari 2012
Tempat : MPOB Kluang.

Antara Usul & Cadangan dari KKAM Wilayah Tengah :-

1. Cadangan Hari Keluarga KKAM MPOB Peringkat Wilayah Tengah (Utara).

2. Usul yang dicadangkan untuk dibawa ke MBS kepada Unit Penguatkuasa:- 

2.1. Pemberian lesen menembak C & U (Carriage and Use) hendaklah diperluaskan kepada semua Pegawai       Penguatkuasa.   Pemberian lesen sekarang didapati hanya berpilih-pilih kepada pegawai-pegawai tertentu sahaja. Apakah kriteria yang diguna pakai mengikut kaedah sekarang? Selain dari itu bagaimana Unit Penguatkuasa membuat penilaian terhadap penerima lesen ini dari masa kesemasa. Adakah tahap dan ketepatan sasaran mereka meningkat atau menurun dan apakah yang dilakukan oleh Unit Penguatkuasa sekiranya skil mereka menurun? 

2.2. Pembahagian tugas terutama yang melibatkan KLP (kerja-kerja luar pejabat) harus diberikan samarata kepada semua pegawai penguatkuasa. Kaedah sekarang hanya pegawai-pegawai tertentu yang kerap melakukan kerja-kerja KLP sehingga amat dikenali dikalangan sindiket melalui penggunaan kenderaan yang sama juga orang yang sama. 

2.3. Mencadangkan agar unit penguatkuasa pro aktif dengan kerja-kerja penguatkuasaan yang dilakukan oleh pihak wilayah. Kaedah skrg unit penguatkuasa hanya menjadi pembantu dalam kerja-kerja penguatkuasaan di peringkat wilayah yang sepatutnya dikendalikan oleh Unit Penguatkuasa. 

2.4. Mencadangkan Unit Penguatkuasa membuat skuad risikan yang mana keanggotaan tidak diketahui oleh pegawai MPOB dan bergerak secara rahsia seperti yang dipraktikan oleh Unit Special Branch pihak PDRM.

3. Berkenaan dengan Pebekalan Pakaian Seragam kepada kakitangan yang layak dan penyerahan Pakaian Seragam tersebut dibuat secara seragam dimana buat masa kini Pebekalan dan Penyerahan Pakaian Seragam dilakukan sehingga Bulan Oktober 2011 dimana sepatutnya diserahkanya selewat-lewatnya pada bulan Aparil  setiap tahun dimana Kadar yang ditetapkan adalah sebanyak RM150.00 UNTUK SEPASANG BAJU LENGAN PANJANG/PENDEK DAN TERMASUK SELUAR PANJANG DAN SEPASANG KASUT KADAR DITETAPKAN RM130.00 dimana tidak mengikut pekeliling BIL6 TAHUN 2011 DIMANA KADAR YANG DITETAPKAN RM 100.00 BAGI BAJU LENGAN PANJANG /PENDEK DAN SEHELAI SELUAR PANJANG RM130.00 DAN SEPASANG KASUT KULIT RM150.00 (RUJUK KEPADA PEKELILING PERBENDAHARAAN BIL 6 TAHUN 2011 BAGI PERATURAN DAN KADAR BEKALAN PAKAIAN SERAGAM..Pohon dbincangkan dan diusulkan utk dibawa ke Pra MBJ. 


4. Mencadangkan potongan Socso kepada Kakitangan Kontrak Mpob. 


5. Mencadangkan supaya Pinjaman Kenderaan dipanjangkan kepada Kakitangan Sokongan 2 bagi maksud Pinjaman Kenderaan dimana buat masa kini hanya tertumpu kepada Pegawai N22 Sahaja dan dipohon dipanjangkan kepada Pegawai N17 dan setara kelayakan Pegawai yang layak.


4. Mencadangkan supaya GCR (GANTIAN CUTI REHAT) dimana Pegawai yg telah memenuhi sehingga 150 hari dibayar 50% kepada Pegawai yang layak semasa berumur 50tahun OLEH Pengurusan MPOB  dan selebihnya dibayar semasa bersara wajib. 

No comments:

Post a Comment