Tuesday 27 March 2012

info KKAM Wilayah Tengah

MINIT MESYUARAT PRA MAJLIS BERSAMA JABATAN BIL. 1/2012


                        TARIKH            :        12 Mac 2012 (Isnin)
                        MASA            :        2.30 petang

                        TEMPAT           :        Bilik Mesyuarat Pentadbiran

                                                         Aras 3, Ibu Pejabat MPOB

     


HADIR :

En. Mohamad Nor Abdul Rahman
-
Pengerusi
Pn. Yuslinda Binti Hj. Yusof
-
Bendahari Persatuan K/tangan P&P
En. Ahamad Bin Hasanar
-
Presiden Kesatuan K/tangan AM MPOB
En. Maliki Bin Omar
-
Naib Presiden Kesatuan K/tangan AM MPOB
En. Mazlan Bin Aziz
-
Setiausaha Kesatuan K/tangan AM MPOB
En. Mamat Bin Awang
-
Naib Bendahari Kesatuan K/tangan AM MPOB
En. Mohd Shokree Mohamad
-
Wakil Kesatuan K/tangan Caw. Tengah
En. A. Rahman Bin Yusof
-
Wakil Kesatuan K/tangan Caw. Selatan
Pn. Anita Binti Taib   
-
Urusetia MBJ/Pencatat Minit

TIDAK HADIR  (DENGAN MAAF) :

Dr. Miskandar Bin Mat Sahri
-
  Yang Dipertua Persatuan K/tangan Kump. P&P
Dr. Melina Ong Binti Abdllah
-
  Setiausaha Persatuan K/tangan Kump. P&P
Tn. Hj. Abd. Rahman Mohd Fauzan
-
  Bendahari Kesatuan K/tangan AM MPOB

 



1.                    Ucapan Pengerusi

Bahawa Pengerusi mengalu-alukan kehadiran  semua  ahli mesyuarat dan mesyuarat ini diadakan bagi melicinkan lagi perjalanan mesyuarat MBJ yang bakal diadakan pada  bulan Mac 2012.


2.                    Usul-Usul Yang Dibincangkan :-

Bil.
Cadangan
Diputuskan
1.




Memperluaskan fungsi kad pesara  MPOB contoh bagi perubatan di klinik panel, percutian kelolaan jabatan, diskaun di Palm Shoppe MPOB, pembelian anak benih, baja dan lain-lain.

Ditangguhkan   sehingga penyediaan kad pesara selesai.
2.

Memanjangkan kemudahan percutian MPOB untuk pesara MPOB dan keluarga pada hari bukan cuti umum.

Ditangguhkan   sehingga penyediaan kad pesara selesai.
3.




Menyelesaikan pemberian anjakan gaji kepada baki 79 orang anggota yang sudah lulus PTK dan tersenarai layak tetapi belum menerimanya.

Tunggu penjelasan dari pihak JPA sehubungan dengan pembatalan SBPA dan tindakan lanjut akan dibuat selaras dengan keputusan tersebut.
4.

Memohon bajet tahunan bagi membiayai aktiviti kesatuan pusat.
Dipersetujui  supaya  pihak kesatuan mengemukakan pemohonan   untuk pertimbangan dan kelulusan.
5.

Premix jalan sekitar makmal, stor baja serta kantin MPOB Kluang.
Disyorkan dimaklumkan kepada Pengurus Stesen supaya memohon melalui peruntukan bajet mengurus tahunan.
6.





Semak dasar pembelian kenderaan kepada lebih berhubung muatan penumpang daripada mengutamakan ruang luas bagi mengangkut barangan walaupun Toyota Comerail lebih murah dari Toyota Fortuner.
Diambil maklum pembelian kenderaan MPOB melalui Jawatankuasa Kecil Pengurusan dan Penyelenggaraan Kenderaan MPOB yang akan menyemak dan menentukan jenis-jenis kenderaan yang sesuai untuk keperluan tersebut.

7.



MPOB mengkaji sistem web sediaada samada ianya mencukupi atau perlu diperbesarkan.
Diambil maklum Bahagian TMKK sedang  berusaha untuk menilai dan     melaksanakan  penambahbaikan.

8.
Kakitangan MPOB dari Semenanjung yang diarahkan pindah ke Sabah/ Sarawak pada masa ini diarahkan untuk mengurus sendiri Visa Pekerja.  Visa Pekerja ini diberi berdasarkan yearly basis memandangkan tempoh perpindahan tidak ditentukan oleh pihak pengurusan MPOB  kerana perlu memperbaharui Visa tersebut setiap tahun.  Ini lebih menyulitkan lagi kakitangan yang terlibat.  Contoh di Kementerian Pendidikan Visa Pekerja kakitangan yang berpindah ke Sabah/ Sarawak diuruskan oleh pihak pengurusan.

Urusan visa ini sesama Malaysia dan bukanlah satu kesukaran yang besar dan tidak melibatkan ramai anggota maka prosedur semasa adalah terpakai

9.
Mewujudkan cuti separuh hari    (halfday).  Ini bertujuan supaya kakitangan yang perlu menyelesaikan tugas/ keperluan dalam masa yang pendek dapat mengambil cuti separuh hari.  Kebiasaan yang diamalkan, hanya meminta kelulusan pegawai atasan langsung untuk keluar menguruskan hal peribadi tanpa menolak cuti rehat (bagi keperluan 1 hingga 4 jam).  Kelulusan yang dipohon dari pegawai atasan langsung hanyalah secara ‘Verbal’. Dikhuatiri jika apa-apa kemalangan berlaku pada masa tersebut, kelulusan secara verbal tidak terpakai.

Pelaksanaan cuti separuh hari boleh dilaksanakan mengikut keperluan di peringkat Bahagian/ Unit/ Stesyen yang terlibat. Ianya lebih kepada kesesuaian pelaksanaan di peringkat tersebut sahaja.

10.
Senario Pengurusan Pihak Koperasi Mercantile terhadap ahli yang telah memohon berhenti menjadi ahli dan memohon pembayaran balik wang ahli tidak termasuk saham.
Syarikat telah digulung dan tidak wujud lagi. Oleh itu, sekiranya ada kakitangan MPOB yang terlibat ia dianggap urusan peribadi.

11.
Berkenaan dengan perbekalan pakaian seragam kepada kakitangn yang layak dan penyerahan pakaian seragam tersebut dibuat secara seragam. Pada masa kini pebekalan dan penyerahan pakaian seragam dilakukan sehingga bulan Oktober 2011 di mana sepatutnya diserahkanya selewat-lewatnya pada bulan April setiap tahun. Kadar yang ditetapkan adalah sebanyak RM 150.00 untk sepasang baju  lengan panjang/ pendek dan termasuk seluar panjang dan sepasang kasut kadar ditetapkan RM130.00 di mana tidak mengikut Pekeliling Perbendaharaan Bil 6 Tahun 2011 di mana kadar yang ditetapkan RM100.00 bagi baju lengan panjang/ pendek dan sehelai seluar panjang Rm130.00 dan sepasang kasut kulit RM150.00 (Rujuk Kepada Pekeliling Perbendaharaan Bil 6 Tahun 2011 bagi peratuan dan kadar bekalan pakaian seragam .
Peruntukan yang telah ditetapkan adalah sebanyak RM450.00

Baju batik tidak dapat diberi kerana masalah harga yang tinggi dan urusan yang sukar untuk dilakukan.

Berkaitan dengan cadangan pihak kesatuan supaya pemandu yang membawa VIP diberi baju berbentuk bush jacket, percubaan akan dilakukan semasa PAC ini.








           
3.                    Hal-hal Lain

Bahawa cadangan kesatuan untuk mengadakan Mesyuarat Bersama Stesyen (MBS) boleh dilaksanakan mengikut keperluan seperti apa yang diamalkan sekarang. Pada masa yang sama semasa mesyuarat MBS pihak kesatuan adalah diminta untuk tidak menyentuh perkara dasar serta perkara-perkara yang berkaitan arahan-arahan dan Pekeliling Kerajaan yang terpakai dari masa ke semasa.
                 

Mesyuarat ditangguhkan pada pukul 4.00 petang.


pindaan- Perkara 3, hal-hal lain:


 Pihak wakil kesatuan Cawangan Tengah memohon diadakan mesyuarat majlis bersama stesen (MBS) bagi menyelesaikan isu-isu diperingkat Bahagian/pejabat di Wisma Sawit/Wilayah/Stesen Utara dan Tuan Pengerusi minta pihak kesatuan Cawangan Tengah memohon secara bertulis untuk mengadakan mesyuarat tersebut dengan mencadangkan senarai nama Jawatankuasa MBS serta isu/usul yang akan dibentangkan

No comments:

Post a Comment